vrijdag 3 december 2021

Sinterklaas en Piet. (week 29- 3 december)

Een krans 

Er hangt een krans op de deur.
We branden 1 kaars.
Als er 4 kaarsen branden,
vieren we Kerstmis.

Pompom is verkleed als Sinterklaas..

Wat heb jij aan? Een baard.

 

Wat heb jij op je hoofd? Een mijter.

Onthaal.

We oefenen de woordenschat.
We leren over vormen: vierhoek, driehoek, ronde of cirkel
We leren over een rechte of een kromme.
We oefenen het begrip: 'tussen'.

Wat hangt er tussen sinterklaas en Piet? een vierhoek.

Hang jouw driehoek tussen de laars en de zak.

Wat hangt er tussen de boot en de laars? een ronde.

Wat hangt er tussen het paard en Piet? een rechte.

Wat hangt er tussen Sinterklaas en de boot? een kromme.


Cijfers.

We leren cijfers schrijven.

We zoeken evenveel in de speelgoedboekjes.

We knippen uit en plakken evenveel.




Verkleden als Sinterklaas en Piet.

Dag Sinterklaas.
Wat heb jij in je hand? Een staf.

Dag Piet.
Wat heb jij op je schouder? Een zak met snoep.


We vieren feest.

Hoera, E. is jarig!
We zingen 'Lang zal ze leven...'
We maken een 'vuurwerk'



1 2 3 kaarsjes uitblazen.

Smakelijk eten!

Wij hebben voor jou
getekend op een verjaardagskaart!

Bouwen, spelen.

We bouwen een boot voor de Sint met blokken.





Poppenkast.

We gaan kijken naar poppenkast bij meester Nico.
Verhaal:
Elsje vertelt aan mama dat ze graag een pop met een mooi kleed wil.

Ze zet haar schoen. Hopelijk brengt de Sint haar een pop.

Dag Sinterklaas en Piet!

Piet moet de Sint zijn staf brengen.
Ojee, die staf is veel te groot!
De Sint valt om met die grote staf!


Deze staf is kleiner.
Die staf is goed.


Piet moet het paard brengen van de Sint.
Is dit een paard? neen.
Een eend.

Is dit het paard? Neen!
Een hond.

Is dit het paard? Ja!

De Sint leest in zijn boek 
dat alle kinderen van de klas
flink zijn!

Wie belt er naar de Sint-gsm?
Mama belt om te vragen of de Sint een mooie pop heeft voor Elsje.

Piet moet de pop brengen voor Elsje.
Is dit een pop? Neen!
Een rammelaar.

Is dit een pop? Neen.
Een auto.

Is dit een mooie pop?
Met een mooi kleed? Ja!

Sint en Piet brengen de pop naar elsje.
Zij is heel blij.
Dank u wel Sinterklaas!

Sint wil ook graag een knuffel.
Heeft Piet nog een mooie knuffel in de zak
voor Sinterklaas?

Brr, een slang vindt Sinterklaas geen mooie knuffel.

Een wit poesje vindt de Sint wel leuk.
Piet is zijn beste helper!
Dankjewel Piet.

Daaaag lieve kinderen!
Tot binnenkort.

En voor die flinke kinderen
heeft Piet nog een zak vol snoep!
Hoe leuk! 
Dankjewel.

Werken aan de tafel.




Woordenschat.

Wat zie je? Het paard.


Het boek van Sinterklaas.


Dit is het boek van Sinterklaas.
Sinterklaas gaat er in schrijven.

Dit is de staf.


Krullenbol.

(Schrijfbeweging: glijbeweging.)
Hand en onderarm glijden over het blad
en tekenen golvende lijnen van de zee.



Knutselen.

We maken een mijter en een staf.
Fijne motoriek: propjes rollen.
Ruimtelijk: Hoe teken je een kruis?
fijne motoriek: plooi een staf met een krul.

Geleid tekenen

We tekenen Sinterklaas: 
een driehoek met een kruis is zijn mijter,
de mantel en 2 armen,
schoenen en een staf.


Fijne motoriek: we rijgen een staf.





Lichtjes uit
lichtjes aan.






lichtjes uit.



De letterslang: letter f

De letterslang heeft iets in de doos liggen.
Weet jij wat dat is?
Een staf.
Welke letter is de stop-letter? 
fffffffff


 de naam stempelen


Schilderen 

(in thema Sinterklaas)




Schoen zetten.

6 december is Sinterklaas jarig.
Wij zetten kaarsjes om uit te blazen.
We hangen vlagjes op.

Wortel voor het paard.
Hooi voor het paard.
Water voor het paard.

We zijn benieuwd wat Sinterklaas en Piet zullen brengen.
Snoep? Pakjes?
......